Barcelona, del 24 al 26 d’octubre de 2022

About

El primer congrés de, per i per als espectadors de teatre, que son art i part.

El I Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre té com a objectiu principal convocar els espectadors perquè reprenguin el seu protagonisme, per recuperar l’energia col·lectiva que es produeix quan connecten amb l’actuació d’actrius i actors a l’escenari.

En aquesta primera edició, el Congrés aborda en diferents formats (conferències, sessions plenàries, presentació de projectes, tallers) el full de ruta a seguir per promoure, millorar, desenvolupar, fomentar i portar canvi i innovació al sector de les arts escèniques a partir del paper que juguen els espectadors, focalitzant 3 línies de treball prioritàries:

Diversitat

Tot projecte, acció artística o procés creatiu contemporani ha d’afectar-se de valors socials com l’equitat, la diversitat cultural i la inclusió social, la sostenibilitat mediambiental o el respecte i coneixement de les diferents llengües, costums i cultures.

Participació

La participació significa tenir un paper actiu i implicar-se en tots els diferents rols que es poden donar en qualsevol projecte d’arts escèniques, des de participar en el disseny dels propis projectes, la programació dels espais, en els processos creatius, en la difusió i la comunicació, o en el desenvolupament, la gestió i el finançament.

Transversalitat

Eliminar els límits en els rols, en els sectors, en les disciplines, dialogant amb altres àmbits, no només culturals, sinó també científics, socials, antropològics o filosòfics, incloent-hi temes tan importants actualment com la relació entre cultura i salut, turisme, educació, esport o la mediació cultural, per tal de compartir, comprendre i generar nous espais de diàleg.

Més de 50 espectadors convidats de 25 països, de tots els continents, es trobaran al I Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre per intercanviar experiències internacionals remarcables que situen els espectadors teatrals a l’eix vertebrador de l’activitat teatral.

Alhora, el Congrés és obert a espectadors teatrals en general, gestors culturals, creadors i artistes, representants d’administracions públiques, investigadors, consultors, comunitat universitària i curiosos interessats en els públics i les arts escèniques.

Jornada 1

DILLUNS 24 d’octubre de 2022
Teatre Romea, Barcelona

8:30 – 19:30h

Informació,  registre  i  recepció  d’assistents

9:30 – 9:45h

Presentació Congrés »

Daniel Martínez,  President  del  Grup  Focus
Pepe Zapata, comissari del Congrés

9:45 – 10:00h

Inauguració institucional »

amb representants de la Generalitat de Catalunya, el Ministeri de Cultura, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona

10:00 – 11:00h

Conferència inaugural: La paradoxa dels públics »​

Katya Johanson – AUS
+info

x

Conferència inaugural: La paradoxa dels públics

Katya Johanson – AUS

Som públics tot el dia: públics del que passa al carrer, de la gent que condueix malament, de petits actes de bondat, del comportament dels desconeguts cada vegada que sortim per la porta principal o mirem per la finestra. El públic és insignificant i anònim: els seus noms no es registren i poques vegades se celebren. No obstant això, el públic també és extraordinari i potent. En moments concrets de la història global, el públic i les seves reaccions han amenaçat les hegemonies predominants i han canviat el curs de la creació d’art. Com a mínim, el públic és una part integral de tots els principals rituals socials i religiosos de les nostres vides: quan ens nomenen, quan ens casem, quan ens enterren, fem una crida al poder transformador d’un públic per marcar i afirmar l’ocasió. La manera de pensar sobre el públic és paradoxal. Aquesta conferència identifica i discuteix diversos tipus de paradoxes associades a la manera com pensem sobre el públic. En fer-ho, la conferència crida l’atenció sobre l’acte extraordinari que suposa ser un públic i les maneres en què podem canviar els nostres patrons de pensament per entendre millor el poder que exerceixen les audiències.

11:00 – 11:30h

Coffee break

11:30 – 11:35h

Presentació de la jornada de matí

Pepe Zapata, comissari del Congrés

13:00 – 13:30h

Conferència: Uti et abuti – L’ús i l’abús »​

Roger Bernat – ESP
+info

x

Conferència: Uti et abuti – L’ús i l’abús

Roger Bernat – ESP

A partir d’una senzilla eina digital col·laborativa, la conferència transforma el teatre en laboratori privilegiat per pensar les relacions d’ús i abús. El dret a l’ús i a l’abús (“uti et abuti”) és el que definia la propietat en dret romà. Quan algú deia “tallo aquest arbre perquè és meu” estava afirmant la propietat d’una cosa. Quan deia “llogo aquest treballador” aquesta relació es traslladava al temps d’una determinada persona. En teatre no seria possible aixecar un drama sense teixir una apretada xarxa de relacions d’ús i abús. I el públic, encara que pugui semblar el contrari, mai no és el testimoni innocent.

13:30 – 15:30h

Esmorzar lliure

15:30 – 15:35h

Presentació de la jornada de tarda

Pepe Zapata, comissari del Congrés

15:35 -16:30h

Conferència: El públic: records, rumors i presagis »​

Zavel Castro – MEX
+info

x

Conferència: El públic: records, rumors i presagis

Zavel Castro – MEX

Aquesta xerrada proposa un recorregut historicoconceptual sobre els moments clau de la història dels públics teatrals, per reflexionar sobre les funcions que ha complert tradicionalment, i imaginar-ne possibles futurs.

16:30 – 17:00h

Coffee break

18:00 – 19:00h

Taula de debat i experiències: Escoles d’espectadors a Llatinoamèrica. Evolució i reptes de futur »

Luis Conde – MEX
José Montero – CRI
Renato Recalde – PRY
Olivia Camboim – BRA
Laura Ruiz – SLV

modera: Pablo Mascareño – ARG

19:00 – 20:30h

Visita al Teatre Romea i al Teatre Goya
activitat exclusiva per a convidats internacionals

Jornada 2

DIMARTS 25 d’octubre de 2022
Teatre Romea, Barcelona

8:30 – 18:30h

Informació,  registre  i  recepció  d’assistents

9:00 – 9:05h

Presentació de la jornada de matí

Pepe Zapata, comissari del Congrés

10:00 – 11:00h

Taula de debat i experiències: Teatre social, inclusió, accessibilitat »

Isis Abellán – ESP
Michelle Rolfe – GBR
Argelia E Rojas Muñoz – CHL
Zé Pires – PRT
Jaime Plaza – PER
Andrew kaggwa – UGA
Moez Mrabet – TUN
Breana Ogaldez – USA

modera: Ángeles de Paz – ESP

11:00 – 11:30h

Coffee break

12:15 -13:00h

Taula de debat i experiències: Escoles d’espectadors a Llatinoamèrica i Catalunya. Evolució i reptes de futur »

Rosa Paseggi – URY
Camilo Gil – BOL
Anna Guix – ESP
Ángeles de Paz – ESP
Marc Pineda – ESP
Albert Reverendo – ESP

modera: Pere Riera – ESP

13:00 – 13:30h

Acció   artística:   El   cos   dels   espectadors »

Toni Jodar, Explica Dansa – ESP

13:30 – 15:30h

Esmorzar lliure

15:30 – 15:45h

Presentació dels tallers

Pepe Zapata, comissari del Congrés

15:45 – 18:00

Taller: Treballant amb els espectadors del futur »
Katya Johanson – AUS
Teatre Romea. Platea
+info

 

Taller: Ficcions socials »
Roger Bernat – ESP
Teatre Romea. Vestíbul
+info

 

Taller: Estratègias crítiques en l’era de l’algoritme »
Zavel Castro – MEX
Teatre Romea. Vestíbul 1er pis
+info

x

Taller: Treballant amb els espectadors del futur

Katya Johanson – AUS

Quines capacitats aportaran els públics a un espectacle d’aquí a 2 anys? D’aquí a 20 anys? D’aquí a 200 anys? Què passa amb 2.000 anys? En aquest taller, analitzem les maneres en què el públic està canviant i el que sabem sobre les tendències futures que probablement influiran en la manera com el públic viu una actuació en directe. Això inclou canvis demogràfics, gustos i mentalitats polítiques, però també desenvolupaments tecnològics: realitat virtual i augmentada, intel·ligència artificial i allò no humà. Tenint en compte aquestes tendències, moltes organitzacions, especialment en l’àmbit del patrimoni, estan ara en procés d’intentar adaptar-se a públics que es diversifican i canvien. Recomanarem maneres en què les organitzacions del sector de les arts escèniques puguin imaginar i respondre al seu futur públic.

x

Taller: Ficcions socials

Roger Bernat – ESP

El teatre és l’elaboració col·lectiva d’una hipòtesi de treball que només es dona quan, en sortir de l’espectacle, la consciència de no haver interpretat prou bé el paper de públic es barreja amb la intuïció de les moltes maneres d’haver-ho fet millor. En un món on la participació és un fet però gaire bé mai és real, el teatre assumeix la tasca gens fàcil de desplegar una participació que, sense ser necessàriament un fet (o precisament pel fet de no ser-ho), aconsegueixi ser real. El taller es planteja, doncs, com a laboratori de ficcions socials per tal de desplegar amb els assistents diferents hipòtesis de participació real.

x

Taller: Estratègies crítiques en l’era de l’algoritme

Zavel Castro – MEX

En aquest taller reflexionarem sobre els mecanismes de control de les representacions teatrals i les estratègies de manipulació de l’era digital. A partir d’això, assajarem algunes estratègies per resistir els esforços per controlar la forma en què pensem el teatre i la manera en què “hem de” comportar-nos.

18:30 – 20:00h

Visita a la Sala Beckett
activitat exclusiva per a convidats internacionals

21:00 – 23:00

Sopar oficial
Antiga Fàbrica Damm
activitat exclusiva per a convidats internacionals

Jornada 3

DIMECRES 26 d’octubre de 2022
Teatre Romea, Barcelona

8:30 – 17:00h

Informació,  registre  i  recepció  d’assistents

9:00 – 9:05h

Presentació de la jornada de matí

Pepe Zapata, comissari del Congrés

09:05 – 10:00h

Taula de debat i experiències: La participació dels espectadors »

Joâo Branco – CPV
Sílvia Sanfeliu – ESP
Alice Bricca – ITA
Pere Riera – ESP
Chadi Saad – LBN
Laura Blanch – HOL
Ifman Huerta – CHL

modera: Alberto Rizzo – ESP

10:00 – 11:00h

Taula de debat i experiències: Com connectar amb joves espectadors »

Judit Martínez Gili – ESP
Tara Senicic – SRB
Ivana Antic – SRB
Elisabeth Glesne – NOR
Laura Szabó – HUN
Anja Pirnat – SVN
Andrea Mónica Berman – ARG

modera: Sílvia Sanfeliu Morros  – ESP

11:00 – 11:30h

Coffee break

11:30 – 12:30

Taula de debat i experiències: Experiències creatives amb espectadors »

Stuart Kandell – DEU/USA
Caterina Giangrasso – ITA
Cinthia Arrebola – MEX
Roberto Sánchez – PER
Luca Ricci – ITA
Alberto Rizzo – ESP

modera: Judit Martínez Gili – ESP

13:30 – 15:30h

Esmorzar lliure

15:30 – 15:45h

Relatoria i conclusions »

Pepe Zapata, comissari del Congrés
Miquel Valls, coordinador del Precongrés

16:15 – 16:30h

Cloenda oficial »
amb representants de la Generalitat de Catalunya, el Ministeri de Cultura, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona

16:30 – 17:00h

Copa de cava de comiat

17:00 – 19:00h

Visita al Gran Teatre del Liceu
activitat exclusiva per a convidats internacionals

22:00 – 23:30h

Estrena de “Paraíso Perdido”
(versió subtitulada en anglès). Teatre Romea
activitat exclusiva per a convidats internacionals

Ponents

Espectadors

Experts

Espectadors convidats

Vols ser un dels 50 espectadors internacionals convidats? Ets espectador actiu o formeu part d’una associació o col·lectiu d’espectadors de teatre que treballin projectes vinculats a la diversitat, la participació o la transversalitat? Fes-nos arribar la teva proposta, explica’ns la teva experiència i avaluarem la teva candidatura en breu.

Experts convidats

Roger Bernat

Dramaturg català. La seva trajectòria teatral s’ha caracteritzat pel treball participatiu i immersiu amb els públics. Editor del llibre Querido Público.
Web

Antonella Broglia

Publicista, promotora cultural, formadora, conferenciant, presentadora de televisió i actriu experta en comunicació política, oratòria i emprenedoria i innovació social.
Linkedin

Zavel Castro

Crítica i curadora de teatre especialista en formació de públics. Cofundadora de la pàgina de crítica i reflexió teatral Aplaudir de Pie.
Linkedin

Toni Jodar

Ballarí, mestre, performer, artista i mestre de dansa des de fa més de 25 anys a través del seu projecte amb Beatriu Daniel, Explica Dansa.
Web

Katya Johanson

Professora d’investigació d’audiències a la Universitat Deakin. Un dels quatre editors de Routledge Companion to Audiences and the Performing Arts.
Linkedin

Antonio Monegal

Coordina el Màster en Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament de la Universitat Pompeu Fabra. Recentment ha publicat l’assaig Como el aire que respiramos. El sentido de la cultura.
Web

Organització

Consell Assessor

Comissari

Organitzador

Consell assessor

Marta Buchaca

Dramaturga, guionista i directora teatral.

Macarena Cuenca

Professora de la Universitat de Deusto especialitzada en desenvolupament d’audiències culturals.
LinkedIn

Xavier Fina

Consultor cultural.

Eva García

Experta en acció artística comunitària.
LinkedIn

Javier Ibacache

Expert en públics de la cultura. Ex-Cap de la Unitat de Programació i Públics del Ministeri de les Cultures de Xile.
LinkedIn

Esteve León

Patró de la Fundació Teatre Lliure.

Joan Morros

Membre de El Galliner i programador del teatre Kursaal de Manresa.
LinkedIn

Marta Turu

Espectadora teatral i sòcia del TRESC – Comunitat de Cultura.

Comissari

Pepe Zapata

Expert en públics de la cultura, director del TRESC – la Comunitat de Cultura més àmplia i activa de públics de la cultura a l’àmbit català.
LinkedIn

Organitzador

Àfora Focus

Àfora és l’àgora del Grup Focus, un àmbit de reflexió i activitats que, prenent com a base la vivència escènica, té l’ànim d’incidir en la vida artística, cultural i social, al territori de la nostra influència. Un hub de pensament que vol potenciar l’espai humà com a camp de relació, debat, curiositat, intel·ligència compartida; proporcionant recorreguts per les diferents sensibilitats de l’activitat teatral.

Patrocinadors i col·laboradors

Amb el suport de

Patrocinadors principals

Col·laborador principal

Col·laboradors

Mitjans de comunicació col·laboradors

Formar part del I Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre és una oportunitat única per:
  • Posicionar la marca en el sector cultural i de les arts escèniques.
  • Donar suport a un esdeveniment que té als públics i a la ciutadania com a objectiu principal.
  • Generar notorietat de marca.
  • Recolzar un esdeveniment de i per a la ciutat de Barcelona.

Contacta amb elo responsable de patrocinis, Fabián Salvador, per a descobrir oportunitats de patrocini i trobar la que més encaixi amb les teves necessitats.

Premsa

El I Congrés d’espectadors arriba al seu equador amb un públic entusiasmat
Clipping de la I edició 2022 del Congrés

Contacte premsa: premsa@focus.cat.

Contacte

T’informem que les dades personals que facilitis en aquest formulari passaran a formar part d’un fitxer responsabilitat de SERVEIS DE L’ESPECTACLE FOCUS, SA, com a matriu del Grup Focus, i que seran tractades de conformitat amb el que disposen les normatives vigents en protecció de dades personals, el Reglament (UE) 2016/679 de 27 d’abril de 2016 (GDPR), per la qual cosa et facilitem la informació següent del tractament: aquest tractament té per finalitat l’enviament de newsletters informatives amb la possibilitat de realitzar segmentació de perfil per aquest propòsit. Pots exercir els drets d’accés, rectificació, portabilitat i supressió de les teves dades i de la limitació o oposició al tractament a l’e-mail dataprotection@grupfocus.cat o al domicili situat al c/ Àvila, 149-155, 08018 de Barcelona. També teniu dret a presentar una reclamació davant l’Autoritat de control (agpd.es) si considereu que el tractament no s’ajusta a la normativa vigent. No es comunicaran dades a tercers que no siguin empreses del Grup Focus, excepte per obligació legal. (en enviar el formulari acceptes la nostra política de privacitat).