Roda de Premsa d’ÀFORA

octubre 5, 2022 | Àfora

Àfora Focus presenta la nova temporada posant l’espectador al centre de la seva activitat.

Avui s’ha presentat, al Teatre Romea, la temporada 22-23 d’Àfora Focus, l’àgora de pensament del Grup Focus. L’acte, que s’ubica just en el primer aniversari de la creació del projecte, ha comptat amb el President d’Àfora Focus, Daniel Martínez de Obregón, amb Fèlix Riera, director de la Fundació Romea, i amb Pepe Zapata, comissari del Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre.  
L’esdeveniment ha començat amb un gest ple de simbolisme i molt il·lustratiu de la filosofia que integra la temporada d’enguany d’Àfora: “posar l’espectador al centre”; per això, els membres del mitjans de comunicació presents a la roda de premsa han pogut experimentar aquest protagonisme quan han pujat dalt de l’escenari del Teatre Romea, intercanviant-se els papers amb els organitzadors de l’acte i situant-se, excepcionalment, a escena.  

Daniel Martínez ha començat fent balanç de la temporada anterior, esmentant els nombrosos projectes impulsats per Àfora en l’edició 21-22. Ha parlat de les branques d’activitat sobre les quals es sosté Àfora i que estan ja “totalment desplegades”:   

El president del Grup Focus ha resumit així els èxits de la temporada anterior:   “S’han fet un total de 16 activitats amb públic, mitjançant la Fundació Romea i el programa Cinquena Paret, amb una assistència que ha superat la mitjana de 250 espectadors per acte.”  

En referència a les publicacions i altres projectes, ha afegit “Hem tret les tres primeres publicacions d’Àfora Edicions, i,  amb l’acord amb Comanegra, hem convocat el Primer Premi Santa Eulàlia de Novel·la de Barcelona (dotat amb 25.000 euros). A través de Platea 618, hem reunit a 30 professionals en dos cenacles artístics”.  

Finalment, ha fet referència a la creació del Congrés Internacional d’espectadors que es va beneficiar d’un Consell Assessor (en funcions des del novembre de 2021) i que va iniciar l’activitat pre-congressual des del juny d’aquest 2022.    Abordant ja la temporada actual, Martínez ha avançat que Cinquena Paret produirà diversos actes paral·lels a les representacions dels espectacles El pare i Amèrica i que Platea 618 celebrarà quatre cenacles  professionals (3 a Barcelona i 1 a Madrid).  

Fundació Romea  

Fèlix Riera, director de la Fundació Romea, ha intervingut per explicar les propostes d’aquest any. “Per la Fundació Romea tot comença a l’escenari i, per això, és imprescindible establir vincles entre el debat de les idees, la creació artística i l’exploració estètica.”   

Riera ha posat com a exemple clarificador del projecte de la fundació les publicacions que sortiran aquesta temporada: un quadern d’apunts amb un compendi d’aforismes i màximes que han influït a Josep Maria Pou en la seva comprensió del Teatre; les publicacions, dins de la línia Escenaris, dels textos teatrals d’Immunitat, de Jordi Casanoves i Paraíso Perdido, d’Helena Tornero; una ficció sobre els 50 anys de la sala Villarroel escrita per Ángel Alonso Tomás,  un dels seus fundadors; Col·leccions, que volcarà sobre paper totes les expressions artístiques que es produeixin a l’escenari del Romea i Pre-ocupaciones, que, en el seu 4rt número, agafa la immunitat com a tema de reflexió i les seves dimensions en la societat actual.   “Necessitem descobrir fins a quin punt cal contemplar el temps que vivim des de la concepció artística perquè el nostre present no desaparegui en la historia. Cal identificar la importància de recolzar la difusió de les arts escèniques en el nostre país i la nostra ciutat.” – ha conclòs.  

El Congrés d’espectadors   Per últim, Pepe Zapata ha explicat, en detall, el programa del I Congrés Internacional d’espectadors de Teatre, una de les iniciatives més esperades de la temporada. Durant 3 dies d’activitats (del 24 al 26 d’octubre) el Teatre Romea acollirà la participació de 28 països de 5 continents, 7 experts ponents (amb noms com Roger Bernat, Katya Johanson o Antonella Broglia), més de 20 presentacions, conferències i tallers pràctics, 50 espectadors congressistes convidats i més de 500 inscrits (tant presencials com online), destacant-ne, a més, la plataforma immersiva: un accés virtual als espais i continguts del congrés.

Zapata ha declarat que “és tot un privilegi formar part d’un projecte tant il·lusionant, engrescador, ambiciós i oportú.”
Segons el comissari del congrés, el sector cultural i, en especial, l’escènic, ha de mantenir una mirada latent i constant cap a les necessitats i tendències dels espectadors i espectadores i, amb la encara recent situació de pandèmia que ha comportat un canvi en els hàbits de consum del públic, aquesta mirada es converteix en una oportunitat única i transversal.  

En efecte, Zapata assegura que “cal analitzar quines són les necessitats, els desitjos i els neguits dels espectadors per convertir-nos en connectors entre l’escenari i l’espai del públic, i aquest és un servei que només es pot prestar si la mirada cap als espectadors és transversal i estratègica. Per això – continua Zapata- el congrés serà completament trilingüe en català, castellà i anglès, hi haurà col·laboracions amb companyies i associacions internacionals (com, per exemple, Stage Sights, agrupació britànica que reflexiona sobre com trencar tot tipus de barrera per apropar el teatre al públic potencial) i la participació de les agrupacions teatrals més importants de la ciutat condal.”   

Finalment, ha afegit “volem treure el màxim partit dels participants en la nostra recerca de propostes i noves perspectives, arribant fins i tot a oferir una conferència ballada de Toni Jodar que evoca el moviment poètic del cos de l’espectador quan assisteix a una representació escènica.”  

El projecte conclourà amb un manifest dels espectadors, una guia escrita i precisa de les línies a emprendre i de les lliçons recollides al llarg del Congrés.   Amb tot això, Àfora Focus celebra el seu primer aniversari fent ben palesa la força i la solidesa dels nombrosos projectes que la componen. Uns projectes que tenen l’objectiu clar de defensar i impulsar la cultura, dinamitzar la reflexió escènica i propiciar el ja molt eminent protagonisme cultural de Barcelona com a capital artística del més alt nivell.  

Imatges relacionades